Dankzij de gemeenteraad is Rotterdam hard op weg om de veiligste haven van Europa te worden. Dat zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte in een verantwoordingsfilmpje van de Rotterdamse gemeenteraad.

In het filmpje gaat hij in op de debatten die de gemeenteraad in de afgelopen vier jaar heeft gevoerd over onveilige chemiebedrijven, zoals tankopslagbedrijf Odfjell. 'Door eigen onderzoek en een hoorzitting in de gemeenteraad kwamen we erachter hoe ernstig de situatie was. Niet alleen de directie van Odfjell had doelbewust een loopje genomen met de veiligheid, maar ook de inspectiediensten hadden jarenlang zitten slapen'.

Nadat de gemeenteraad aan de bel had getrokken is een groot onderzoek uitgevoerd door de Nationale Onderzoeksraad voor Veiligheid en zijn onveilige onderdelen van Odfjell stilgelegd. Inspectiediensten, waaronder milieudienst DCMR, pasten hun procedures aan, om chemiebedrijven beter te kunnen controleren.

'We zijn er nog niet', zegt Bonte. 'Veel installaties en leidingen in de haven zijn meer dan een halve eeuw oud en soms slecht onderhouden. Maar de inspectiediensten zitten er nu goed bovenop en bedrijven zijn hard bezig om achterstallig onderhoud in te halen.'

Bekijk hier het interview met Arno Bonte.