Zeven op de tien Rotterdammers wil dat het afsteken van consumentenvuurwerk met Oud en Nieuw wordt verboden. Ze vinden de grote overlast en vele gewonden niet opwegen tegen het particuliere knalgenot. Dat blijkt uit een onderzoek van peil.nl in opdracht van de GroenLinks-fracties van Rotterdam en Den Haag. Onder alle Nederlanders is zes op de tien voorstander van een verbod op consumentenvuurwerk.

Fractievoorzitters Arno Bonte (GroenLinks Rotterdam) en David Rietveld (GroenLinks Den Haag) zien de uitkomst van het onderzoek als een steun in de rug. Ze pleiten al jaren voor een 'modernisering van de Nederlandse vuurwerktraditie', maar kregen daar tot nu toe nog weinig steun voor bij de landelijke politiek. 'De Tweede Kamer kan de roep om een hervorming van de vuurwerkpraktijk nu niet meer negeren', vindt Bonte.

Bijna driekwart van de ondervraagden zegt vuurwerk te zien als bron van overlast. De grote ergernis over vuurwerk bleek ook al bij het meldpunt vuurwerkoverlast dat Bonte en Rietveld bij de afgelopen jaarwisseling samen met 15 lokale GroenLinks-fracties in het leven hadden geroepen. Daarop kwamen in twee weken tijd ruim 80.000 meldingen over vuurwerkoverlast binnen.

Bij de aanhangers van bijna alle politieke partijen is er een meerderheid voor een verbod op consumentenvuurwerk. De meeste voorstanders zitten bij GroenLinks (88%), PvdA (68%), SP (67%) en D66 (66%). Alleen van de VVD-aanhang wil een meerderheid alles bij het oude laten (57%).