Rotterdammers zijn dol op fruitbomen. Dat blijkt uit het virtuele bomenbestand op wensbomen.nl, de website waar bezoekers met één muisklik een boom kunnen planten op de kaart van Rotterdam. Een kwart van de bomenliefhebbers zegt graag een fruitboom voor de deur te willen. Tien procent heeft liever een klimboom, vijftien procent een naaldboom en de helft neemt genoegen met een gewone loofboom.

De website is sinds twee weken in de lucht en is een initiatief van GroenLinks Rotterdam. De partij heeft voorgesteld om dit jaar 2009 extra bomen te planten in de stad en wil de komende veertig jaar nog eens 100.000 extra bomen aanplanten in Rotterdam. Op de website kunnen mensen nog steeds locaties aandragen voor extra groen.

Bijna een kwart van de mensen wil een fruitboom. De rest kiest voor loofbomen, naaldbomen of bomen waarin kinderen kunnen klimmen en klauteren. Het meest opmerkelijk zijn de ideeën voor boomgaarden aan de Essenburgsingel en op het pleintje bij metrostation Dijkzigt. Iemand anders suggereert om bij de Voedselbank een parkje met fruitbomen aan te planten. Bomenplanter Adriana heeft grote plannen bedacht voor de Binnenrotte: ,,Een bos vol kastanjes, beukennoten en walnotenbomen midden in de stad; dat zou verplicht moeten worden.”

GroenLinks is voorstander van plukfruit in de stad en is blij met de steun. ,,Voedsel verbouwen dichtbij huis bespaart transportkilometers en dus luchtvervuiling en uitstoot van broeikasgassen. Los daarvan is het gewoon ontzettend lekker om overal in de stad vers fruit te kunnen plukken. In veel landen is dat de normaalste zaak van de wereld en het zou mooi zijn als we in Rotterdam de openbare ruimte óók gaan gebruiken voor functioneel groen.”