De Rotterdammer Marie-Christine van der Gronde wil voorzitter worden van de landelijke GroenLinks-jongerenorganisatie Dwars. Onder haar leiding moeten de politieke jongeren zich verbreden en nog vaker de boer op gaan ‘om mensen te vinden, te werven en te binden’.

Marie-Christine van der Gronde studeert financieel recht aan de Erasmus Universiteit, is lid van het Feministisch Netwerk binnen GroenLinks en is daarnaast actief als campaigner. ‘Dwars-jongeren zijn de harde kern van ieder campagneteam’, zegt ze trots. ‘De uitdaging is dat we ondertussen onze eigenwijze plannen blijven maken.’

Ze prijst de maatschappelijke betrokkenheid van GroenLinks-jongeren. ‘Veel Dwarsers geven een paar uur van hun tijd aan een voedselbank, buddysysteem, daklozenopvang of stadstuin. Sommige Dwarsers importeren fair trade-tassen of zijn even een onderkomen aan het regelen voor 200 uitgeprocedeerde asielzoekers. Ik wil dat we de verhalen van al die GroenLinks-jongeren bundelen, zichtbaar maken en naar de politiek brengen.’

Van der Gronde ziet het daarnaast als haar toekomstige plicht om het ledenbestand te vergroten en te verbreden. ‘Laten we meer verschillend worden. Meer mensen die MBO doen, meer mensen die ook Marokkaans spreken of met een Oost-Gronings accent. We gaan onze nieuwe leden halen op plekken waar we nog niet zo vaak komen: centra voor begeleid wonen, voetbalverenigingen, schuurfeesten, houseparty’s, enzovoorts. Laten we nieuwe strategieën bedenken om verschillende mensen te vinden, te werven en te binden.’

De leden van Dwars kiezen in het weekeinde van 19 en 20 oktober hun nieuwe voorzitter.

Luister hier een interview op Funx met Marie-Christine van der Gronde.