Het enige vuurwerk dat volgend jaar met Oud en Nieuw wordt afstoken zou de vuurwerkshow bij de Erasmusbrug moeten zijn. Dat voorstel doet GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Hij wil dat de rest van Rotterdam vuurwerkvrij wordt. 'Rotterdammers hebben recht op een veilige en feestelijke jaarwisseling.'

Bonte pleit voor een 'modernisering van de vuurwerktraditie'. De vuurwerkoverlast loopt volgens hem steeds meer uit de hand. 'Met Oud en Nieuw verandert de stad in een oorlogsgebied. Jaarlijks vallen er honderden slachtoffers en wordt er voor miljoenen euro's aan maatschappelijke schade aangericht', zegt Bonte. "Rotterdammers worden te weinig tegen de toenemende vuurwerkoverlast beschermd.'

De GroenLinkser verzamelde drie jaar geleden samen met zijn Haagse collega David Rietveld 65.000 handtekeningen voor een landelijk verbod op consumentenvuurwerk. De Partij voor de Dieren heeft inmiddels een voorstel daartoe ingediend. Een meerderheid van de partijen in de Tweede Kamer heeft echter aangegeven niks in een landelijk verbod te zien. Bonte wil daarom dat Rotterdam de mogelijkheid krijgt om te experimenteren met een veilige jaarwisseling.

Lees meer in ons Dossier Vuurwerk.