Het aantal mensen in de bijstand loopt in Rotterdam minder snel op dan elders in het land. 'De gemeente Rotterdam slaagt er goed in om mensen aan de slag te krijgen', constateert Anneke Verwijs, fractievoorzitter van GroenLinks.

Het aantal Rotterdammers met een bijstandsuitkering is in negen maanden tijd licht gestegen van 28.685 naar 29.744. In de eerste helft van 2009 lag de stijging van het aantal mensen met een bijstandsuitkering in Rotterdam op 0.8%, terwijl de landelijke stijging uitkwam op 4.4%. De stijging in de vier grote steden was gemiddeld 2.2 %.

Rotterdam steekt daarmee gunstig af ten opzichte van de rest van het land. De coalitie van GroenLinks, PvdA en CDA is er trots op dat het lukt om mensen tijdens de recessie aan het werk te houden. Ook zijn meer dan 8.000 mensen met behoud van een uitkering aan de slag gegaan. Het gaat vooral om vrijwilligerswerk en participatieplekken bij bijvoorbeeld welzijnsorganisaties, scholen en speeltuinverenigingen.

GroenLinks is met name tevreden over het project subsidiebanen, waarmee mensen boven de 45 jaar, die al lang een uitkering ontvangen, worden geholpen. Van de 412 klanten die in 2008 met een traject zijn begonnen is bijna de helft (197) aan een subsidiebaan geholpen. In totaal zijn er 900 trajecten ingekocht. ,,Je ziet dat het zinvol is om mensen te begeleiden die als kansloos worden bestempeld op de arbeidsmarkt", zegt Verwijs. ,,Dit college schrijft niemand af en je ziet dat het werkt."