Rotterdam moet snel weer een middelgroot poppodium krijgen. Dat vindt GroenLinks. Vorige week ging poppodium Watt definitief dicht, nadat het college een oplossing voor behoud van het poppodium terzijde had geschoven. Door het wegvallen van Watt heeft Rotterdam alleen een groot podium met een capaciteit van 4500 mensen en een paar kleine podia, met een capaciteit van maximaal enkele honderden bezoekers.

Poptempel Watt had een zaal voor ongeveer 1500 mensen. GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali noemt de sluiting van het middelgrote podium kapitaalvernietiging. ‘In tijden van financiële crisis lijkt dit een heel daadkrachtig besluit van het college, maar het is vooral onverstandige politiek. Het zet de popcultuur op losse schroeven en het kost ons heel veel geld. Rotterdam heeft 3,5 miljoen geïnvesteerd in Watt en dat geld zijn we kwijt. Ook alle expertise verdwijnt en de afwikkeling kost bovendien ministens een miljoen. Dat geld hadden we beter in het gebouw van Watt kunnen steken, dan had je nog een poppodium gehad.’

De gemeenteraad van Rotterdam vindt dat er geld moet blijven voor de popcultuur. Volgens El Ouali vraagt dat opnieuw een investering. Wethouder Laan (VVD) heeft twee plannen voor de redding van Watt terzijde geschoven en is zelf ook niet met een alternatief plan gekomen. ‘De wethouder keek naar de problemen en dacht niet in oplossingen. Dit college had alles op alles moeten zetten om Watt voor Rotterdam te behouden.’

El Ouali wees op het mantra van dit college: ‘ruimte voor talent’. Ouali: ‘Eén van de eerste wapenfeiten van dit college is echter het letterlijk verkleinen van de ruimte voor talent. Dat is in de tweede stad van Nederland een vorm van armoede. Wij willen dat artiesten zo snel mogelijk weer de mogelijkheid krijgen in Rotterdam concerten te organiseren. Het is wat ons betreft aan het college om nu te bedenken hoe ze dat wil gaan realiseren.’