De gemeente Rotterdam moet snel met geld over de brug komen om de ontwikkeling van de Hofbogen vlot te trekken. Dat vindt GroenLinks-raadslid Judith Bokhove. De twee corporaties Vestia en Havensteder maakten vorige week bekend zich te willen terugtrekken uit het project.

Het voormalige traject van de Hofpleinlijn is een monument. Het dak lekt echter aan alle kanten en is eigendom van Prorail. De ruimten onder het viaduct zijn nu nog van Vestia en Havensteder. Zowel Prorail als de woningbouwcorporaties vinden het project niet meer behoren tot hun kerntaak en willen er vanaf. 'Intussen zitten huurders in muffe ruimten die aan alle kanten lekken', zegt Bokhove. 'Om te voorkomen dat de boel verder verpauperd, moeten de eigenaren desnoods gedwongen worden om het broodnodige onderhoud uit te voeren. Ook moet de wethouder heel snel een nieuwe investeerder zoeken.'

Bokhove vindt daarnaast dat PvdA-wethouder Karakus te lang heeft getreuzeld om zelf budget vrij te maken voor het park bovenop het viaduct. GroenLinks-wijkwethouder Ahmed Harika waarschuwde al in 2009 dat de gemeente met geld over de brug moet komen voor het park en de inrichting van de buitenruimte rondom de Hofbogen. 'Je kan niet verwachten dat de eigenaren van het onroerend goed ook de straatstenen voor de deur betalen´, zegt Bokhove. 'Dit project dreigt daardoor al langere tijd te stranden.'

Karakus heeft wel toegezegd dat de gemeente zal bijspringen als het project financieel niet rond komt met privaat geld.  Bokhove. 'Nu de corporaties zich terugtrekken, is er maar één manier om een nieuwe financier te vinden die de Hofbogen wil opknappen, namelijk door vanuit de gemeente nu klip en klaar duidelijk te maken dat Rotterdam zorgt voor het groen, de straat en de inrichting van de buitenruimte. Zonder dát is het project ten dode opgeschreven.´