De gemeenteraad van Rotterdam gaat op 2 juni een openbare hoorzitting organiseren over het zerotolerancebeleid dat is ingezet door burgemeester Aboutaleb. Rotterdammers kunnen daar hun mening geven over het recente politieoptreden en de strenge regels rond evenementen.

De hoorzitting is een initiatief van GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Volgens hem maken veel Rotterdammers zich zorgen over de gevolgen van het recent ingezette zerotolerancebeleid. 'Het beleid is doorgeslagen. Niet alleen relschoppers, maar ook veel onschuldige mensen worden er door getroffen. De sfeer wordt daar grimmig van. Festivals worden minder gezellig of vertrekken zelfs uit de stad. We moeten snel ingrijpen, anders raakt Rotterdam zijn naam als evenementenstad nummer één snel kwijt.'

De Rotterdamse GroenLinks-fractie startte twee weken geleden de website politieknuppel.nl, waarop inmiddels honderden Rotterdammers hun ervaringen met gewelddadig politie-optreden en restrictieve veiligheidsmaatregelen hebben gemeld. Het merendeel van de Rotterdammers laat weten niet op de verharde aanpak te zitten wachten. 'Relschoppers aanpakken is prima, maar goedwillende mensen en het voortbestaan van evenementen mogen van die aanpak niet de dupe worden.' Zelfs individuele agenten gaven op de site aan het zerotolerancebeleid 'onnodig en ineffectief' te vinden.

Op de hoorzitting krijgen party-organisatoren, horeca-ondernemers, politievakbonden en individuele Rotterdammers de mogelijkheid hun mening te geven over het recente politieoptreden. Bonte hoopt dat de geluiden uit de samenleving tot een ander beleid zullen leiden. 'Burgemeester Aboutaleb moet uit de veligheidskramp komen waar hij nu inzit. Niet zo hard en zo stoer mogelijk optreden tegen alles en iedereen, maar slim en doelgericht tegen de mensen die zich wel misdragen.'