Rotterdam gaat een test doen met het groen veilen van tankstationlocaties. Dat heeft het stadsbestuur besloten naar aanleiding van een voorstel van de fracties van GroenLinks, PvdA, D66, CDA en SP.

Een meerderheid van de gemeenteraad wil dat het bij alle Rotterdamse tankstations mogelijk wordt om elektrische auto's op te laden en om biogas en waterstof te tanken. 'Rotterdam wil duurzaam vervoer stimuleren', zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. 'Hoe groter het aantal plekken waar duurzame brandstof beschikbaar is, hoe aantrekkelijker het wordt om duurzaam te rijden.' Sinds 2005 veilt Rotterdam de tankstationlocatie's waarvan het huurcontract afloopt. Het nieuwe huurcontract wordt afgesloten met de hoogste bieder. Bij de eerstvolgende veiling zal Rotterdam het aanbieden van duurzame brandstof als voorwaarde in het nieuwe huurcontract opnemen. Na die veiling volgt een evaluatie en zal de gemeenteraad besluiten of alle tankstationlocaties voortaan groen worden geveild.