Het college gaat de komende tijd een voorstel uitwerken en zal dat na de zomer presenteren. GroenLinks vindt het belangrijk dat we een inclusieve samenleving (en daarmee stad) zijn, waarbij het voor iedereen toegankelijk is om te zijn wie ze willen zijn. Daarom is de toezegging die we ontvangen hebben van het college naar aanleiding van de door ons gestelde vragen een overwinning voor ons en alle inwoners van de stad. Een stap dichter bij een inclusief Rotterdam.

Voor iedereen is het belangrijk om Basisregistratie Personen (BRP) op de juiste manier geregistreerd te staan. Het doet namelijk ontzettend veel met de eigenwaarde van een persoon om continu geconfronteerd te worden met het verkeerde gender (misgendering). Daarnaast blijken transgenderpersonen vaak in een sociaaleconomisch kwetsbare positie te verkeren. Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) heeft in 2017 onderzoek gedaan naar onder meer hun positie op de arbeidsmarkt en hun inkomen vergeleken met die van niet-transgenderpersonen. Zij concludeerde dat onder hen iets meer dan vijf op de tien personen een laag inkomen heeft. Mogelijk weerhouden de kosten van het veranderen van het geregistreerd geslacht men ervan om dit juist te laten registreren. Dit is onacceptabel voor GroenLinks en daarom zijn we erg blij dat dit zal veranderen in onze gemeente.