Rotterdam krijgt een heuse schaapskudde om het groen kort te houden. Dat wil althans GroenLinks-bestuurder Karen Bebelaar uit Delfshaven. Als alles meezit grazen vanaf volgend jaar 250 Kempische Heideschapen op de Mathenesserdijk, de Tjalklaan en de Westzeedijk.

Het plan voor de schaapskudde komt van bewoner Meriam Beek. Ze woont aan de Mathenesserdijk en stoort zich eraan dat de gemeentelijke plantsoenendienst de dijk zo rigoureus kort houdt en keer op keer alle waardevolle planten en bloemen kortwiekt. Schapen gaan subtieler te werk. GroenLinks-bestuurder Bebelaar heeft het idee van Beek voor de schaapskudde daarom enthousiast omarmd.

De kudde die Bebelaar op het oog heeft komt uit Berkel en Rodenrijs en graast nu al in onder meer Vlaardingen en Voorschoten. Volgens Bebelaar zijn de schapen nauwelijks duurder dan grasmaaimachines. De herkauwers komen bovendien op plekken waar maaimachines slecht kunnen komen en ze dragen bij aan ecologisch beheer, onder meer door zaden te verspreiden. Op de groenstroken in de stad ontstaat daardoor een gevarieerde vegetatie, wat goed is voor bijen, vlinders en stadsvogelsoorten.

Over ongeveer een maand is definitief bekend of het plan haalbaar is. Het verplaatsen van de kudde binnen de stad moet namelijk goed geregeld zijn. Ook moeten de dieren 's nachts worden beschermd tegen diefstal. ‘We moeten vooral nog met de politie om tafel, want die zien op het eerste gezicht veel beren - oh nee, schapen - op de weg’, zegt Bebelaar. 'Maar de grondhouding is positief.'