Voormalig GroenLinks-wethouder Rik Grashoff wordt morgen geïnstalleerd als tijdelijk lid van de Tweede Kamer. Hij vervangt Mariko Peters, die tot 10 maart 2011 met zwangerschapsverlof is. Grashoff gaat zich in Den Haag bezighouden met de onderwerpen landbouw, defensie en het openbaar bestuur.

Rik Grashoff was tussen september 2008 en mei 2010 wethouder in Rotterdam en bestierde met succes de portefeuilles cultuur, participatie en milieu. Hij is momenteel zelfstandig adviseur in bestuurlijke vraagstukken.

Van 1993 tot 1994 was Grashoff ook lid van het landelijk partijbestuur van GroenLinks. In 1994 werd hij in de gemeenteraad van Delft verkozen. In 1998 werd hij in diezelfde stad wethouder, met in zijn portefeuille ruimtelijke ordening, verkeer, vervoer, milieu, binnenstadsbeleid, vast- goed, bouwtoezicht, monumenten en stadsbeheer. In 2002 werd hij opnieuw wethouder in Delft, ditmaal zonder de drie laatstgenoemde onderdelen.

Rik Grashoff stond bij de Tweede-Kamerverkiezingen op nummer elf en behaalde daardoor net geen kamerzetel. In de campagne heeft hij zich geprofileerd als kandidaat met veel bestuurlijke ervaring en als voorstander van een vrije en tolerante samenleving.