Wethouder Rik Grashoff heeft deze week de aanval geopend op de mosquito. Hij noemt dit zoem-apparaatje dat alleen jongeren kunnen horen ‘stigmatiserend’ richting jongeren. Volgens Rik neigt het zelfs naar discriminatie als hangjeugd wordt weggejaagd met de irritante pieptoon. ,,Mosquito’s hangen vooral op plekken waar allochtone jongeren samenkomen. Als je niet oppast, werk je discriminatie in de hand”, zegt Rik Grashoff in het Algemeen Dagblad.

De apparaatjes druisen in tegen het integratiebeleid van GroenLinks. ,,Uit oogpunt van participatie proberen we een meer positieve toon aan te slaan. Wat is er gebeurd met de stijlvorm van het gesprek? Waarom gaan we niet eerst praten met die jongeren? Gebruik van de mosquito is symptoombestrijding en scheert alle jongeren over één kam. Stigmatiserend dus.”

In Rotterdam hangen nu ongeveer 50 mosquito’s. Er komen wel nieuwe mosquito’s bij, maar nooit verdwijnt er één als het ‘probleem’ van hangjongeren is opgelost. Het gemeentebestuur wil daarom snel beleid ontwikkelen voor het gebruik van mosquito’s. De PvdA is voorstander van de apparaatjes. Leefbaar Rotterdam ook. Deze partij heeft wethouder Rik Grashoff op het matje geroepen voor zijn uitspraken in de krant.