GroenLinks-Tweede Kamerlid Rik Grashoff is door Vereniging Natuurmonumenten uitgeroepen tot Groenste Politicus van 2012. Hij kreeg de prijs, samen met Lutz Jacobi (PvdA) en Stientje van Veldhoven (D66), voor de initiatiefwet Mooi Nederland. Tot 2010 was Grashoff wethouder in Rotterdam.

Grashoff: 'Met de collega’s van PvdA en D66 heb ik me met hand en tand verzet tegen de schrijnende natuurbezuinigingen van staatssecretaris Bleker. Dat het GroenLinks gelukt is om het grootste deel van deze bezuiniging terug te draaien is een kroon op het verzet van de afgelopen twee jaar.'

Andere groene wapenfeiten van Grashoff zijn een bouwstop voor megastallen en een verbod op het schadelijke bestrijdingsmiddel Round Up. Grashoff werkt aan een wetsvoorstel om dieren recht te geven op vrije uitloop. De jury roemt Grashoff vanwege zijn politieke gevoel. Hij legde de bestuurlijke spelletjes van Staatssecretaris Bleker (ELI) bij het afsluiten van het natuurakkoord bloot. De drie Kamerleden krijgen lof voor hun inzet voor de natuur: 'Tegen de verdrukking in werkte het driemanschap door aan een wet die de natuur beschermt, niet beschadigt,' staat in het rapport.

Natuur is van onschatbare waarde voor een gezond, welvarend en leefbaar land. Het is een van de 15 bezuinigingen van het kabinet-Rutte die GroenLinks van tafel kreeg met het lenteakkoord. Grashoff wil na 12 september voluit door om Nederland stukken groener maken. Er moet méér natuur komen in Nederland. Grashoff: 'Een spectaculair groener Nederland, dat meer natuur heeft, omschakelt naar groene energie en de vervuiler laat betalen. Dat zijn onze topprioriteiten voor een nieuwe regeerperiode. Deze wet Mooi Nederland is onze inzet voor verkiezingen en lang daarna.'