De voormalige Rotterdamse wethouder Rik Grashoff is door de kandidatencommissie van GroenLinks op plek zeven gezet, maar hij wil omhoog naar plek drie. Leden van GroenLinks stemmen zaterdag over de kandidatenlijst van GroenLinks.

‘Mijn ambitie is om hoger op de lijst te komen en een heel centrale rol te spelen in de fractie. Dat vind ik plezierig om te doen’, zegt Grashoff vandaag. Desondanks noemt hij Liesbeth van Tongeren 'ook een prima kandidaat voor plek drie'. 'Wij zijn geen concurrenten van elkaar, maar collega’s. Tegelijkertijd moet het congres wel iets te kiezen hebben.’

Naast Grashoff kunnen Rotterdamse leden hun regionale stem ook uitbrengen op Liesbeth van Tongeren. Zij is door de kandidatencommissie formeel voorgedragen voor de derde plek en evenals kandidaat Arjen el Fassed geboren in Vlaardingen. Daarnaast zijn Corinne de Jonge van Ellemeet en Marry Mos beiden geboren en getogen Rotterdammers. Van Ellemeet woont inmiddels in Abcoude en Mos is fractievoorzitter voor GroenLinks in Utrecht.

Grote verrassing op de kandidatenlijst is de Rotterdamse deelraadbestuurder Ahmed Harika. Maandag maakte de kandidatencommissie bekend dat hij één van de partijprominenten is die de lijst mag duwen. Harika is zes jaar bestuurder in Rotterdam Noord, zeer populair bij de inwoners en daarmee een echte stemmentrekker. Mocht hij met voorkeursstemmen gekozen worden, dan wil Harika het sociale gezicht worden van de Haagse fractie. ‘Verder zal ik aandacht vragen voor minder bureaucratie bij de Jeugdzorg, investeren in het onderwijs en meer werk voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt,’ zegt hij.