GroenLinks is tevreden over de opzet van het Rotterdamse Dialogenprogramma. Door Rotterdammers dit jaar tijdens debatten in zaaltjes en op pleinen met elkaar in gesprek te brengen wil GroenLinks-wethouder Rik Grashoff ongeveer 3000 mensen bereiken, waaronder 1000 jongeren.

Nog dit jaar worden zes stedelijke debatten gevoerd over democratisch burgerschap, religie en identiteit, culturele diversiteit en over taboeonderwerpen. Ook komen er aparte bijeenkomsten voor jongeren en wil Rik Grashoff een dialoogtour organiseren op pleinen in de stad. ,,We willen op die manier contact zoeken met mensen die geen deel uitmaken van bestaande of bekende organisaties. Het vertrekpunt is hun leefwereld,” aldus Rik Grashoff.

In buurthuizen komen ook zes bijeenkomsten voor bewoners, die doorgaans het gevoel hebben niet gehoord te worden en zich niet veilig voelen in een veranderende wereld. Tot slot staan er een aantal masterclasses gepland met wetenschappers. ,,Hier is het de bedoeling om de opbrengst van de dialogen tot een samenhangend geheel te brengen. Dat moet betekenis gaan geven aan gedeelde waarden en nadere inzichten en misschien leiden tot een manifest over stadsburgerschap.”

Naast de filosoof Tariq Ramadan doen ook andere denkers mee aan het dialoogprogramma, zoals Paul Scheffer, Maurits Berger, Willem Schinkel, Sadik Harchaoui en Fouad Laroui. Anneke Verwijs, fractievoorzitter van GroenLinks, steunt de dialogen. ,,De gemeenten werkt samen met maatschappelijke organisaties en met gezaghebbende mensen die een rol kunnen spelen in het debat. Het is goed dat het ook mag gaan over controversiële onderwerpen. Ik vond het ook prettig om tijdens de behandeling van dit plan in de commissie de insprekers positief te horen spreken over de bijdrage van Tariq Ramadan aan het dialoogprogramma. Dat is heel ontspannend.”