Tijdens de raadsvergadering van 4 september is Rik Grashoff benoemd als wethouder Participatie, Cultuur en Jongerenhoofdstad. Rik Grashoff volgt daarmee de in juli afgetreden Orhan Kaya op. Over het vertrek van die laatste voerde de raad eerst nog een debat.

GroenLinks-fractievoorzitter Anneke Verwijs gaf tijdens dit debat aan dat GroenLinks de ontslagaanvraag van Kaya als pijnlijk ervaart. Ze wees erop dat hij het niet gemakkelijk heeft gehad. Ook prees ze hem om zijn visie op participatie waarbij het insluiten van mensen centraal staat en om zijn inzet voor kunst en cultuur.

Verwijs liet weten dat GroenLinks in gesprek met de coalitiepartners de zekerheid heeft gekregen dat de rol van de partij in het college belangrijk wordt gevonden en dat GroenLinks dan ook niet wegloopt voor haar eerder genomen verantwoordelijkheid. Verwijs: “Nu willen we vooral voortvarend aan de slag met de uitvoering van de goede plannen die er liggen. Laten zien dat GroenLinks er toe doet als het gaat om het besturen van de stad. Wij zijn ervan overtuigd dat onze wethouder dat op een GroenLinkse manier zal doen, met herkenbare accenten zoals de fractie dat de afgelopen periode al heeft gedaan. Kritisch waar nodig, maar ook verbindend in het belang van de stad.”

Als voorwaarde voor voortzetting van deelname aan de coalitie heeft GroenLinks de eis neergelegd dat er ook echt vier maal 10 miljoen extra voor kunst en cultuur komt over de komende vier jaar. De coalitie gaat met deze eis akkoord.

GroenLinks droeg vervolgens Rik Grashoff voor als als wethouder Participatie, Cultuur en Jongerenhoofdstad, waarna over werd gegaan tot stemming. 26 raadsleden stemden voor, waarna de officiële benoeming en installatie plaatsvond.