Driekwart van de Rotterdamse reizigers heeft begrip voor de actie van het RET-personeel tegen de bezuiniging van het kabinet op het openbaar vervoer in de grote steden. Dat blijkt uit een reizigersonderzoek dat GroenLinks vandaag heeft gehouden in de Rotterdamse tram, bus en metro. Ruim negentig procent van de reizigers is tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet op het stadsvervoer.

De RET rijdt vandaag een aangepaste dienstregeling met 40 procent minder openbaar vervoer dan normaal. Een groot aantal tram- en buslijnen is door de acties geschrapt en ook de RandstadRail rijdt niet. Dit is volgens de vakbonden de dienstregeling zoals hij er uit zou zien als de kabinetsbezuinigingen op het openbaar vervoer in de grote steden door zouden gaan.

Om 17:00 uur presenteert GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte in een splinternieuwe Citadis II tram de 'dienstregeling van de toekomst'. Daarin worden geen lijnen geschrapt, zoals het kabinet Rutte wil, maar komt er juist meer openbaar vervoer bij. GroenLinks bepleit een extra metrolijn op Zuid, een waterbus tussen Capelle en Vlaardingen en een tramlijn naar Overschie.

Tachtig procent van de ondervraagden wil dat het kabinet juist extra investeert in goed openbaar vervoer. Volgens Bonte kan dat prima. "Het is een kwestie van keuzes maken. Het kabinet kiest er voor om miljarden uit te geven aan extra snelwegen rond Rotterdam. Als je de helft van dat geld zou investeren in beter openbaar vervoer in en rond de stad, los je twee keer zoveel files op."