De regering mag de nachtrust van de Rotterdammers niet verstoren, door voor zichzelf een uitzondering te maken op het nachtvliegverbod op Rotterdam Airport. Dat vinden de GroenLinks-fracties in de Tweede Kamer en in de Rotterdamse gemeenteraad. Uit interne informatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, waar RTL Nieuws de hand op heeft weten te leggen, blijkt dat het kabinet ruimte wil scheppen voor 79 nachtvluchten per jaar.

Raadslid Arno Bonte wil dat de gemeente Rotterdam snel aan het Rijk laat weten dat de plannen van het kabinet voor Rotterdam onacceptabel zijn. PvdA, VVD, CDA en GroenLinks spraken vorig jaar bij de coalitieonderhandelingen af dat de huidige afspraken rond Rotterdam Airport onverkort blijven gehandhaafd en dat de geluidsoverlast wordt verminderd. "Binnen die afspraken is geen plaats voor 79 nachtvluchten", aldus Bonte.

Hij noemt de wens van het kabinet om 's nachts te kunnen vliegen 'onzinnig'. "Als Balkenende zo nodig midden in de nacht wil landen, dan doet hij dat maar op Schiphol. Dan is hij zelf misschien een half uurtje later thuis, maar laat hij wel duizenden mensen ongestoord van hun nachtrust genieten."