Rotterdam gaat een handvest opstellen waarin het recht op participatie en een budget voor bewonersinitiatieven wordt vastgelegd. De gemeenteraad heeft in meerderheid ingestemd met een plan daartoe van GroenLinks.

Het participatiehandvest wordt de basis van de werkwijze in de nieuwe bestuursstructuur van de gemeente, waarin deelgemeenten worden vervangen door gebiedscommissies. 'Uitgangspunt is dat bewoners in de nieuwe situatie maximale invloed krijgen op hun eigen leefomgeving', zegt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks. 'Het participatiehandvest is een richtlijn voor de gebiedscommissies en een waarborg voor bewoners.'

In het handvest komt te staan over welke onderwerpen bewoners medezeggenschap krijgen. 'In ieder geval bij inrichtingsplannen voor straten en buurten, bij zorg en welzijn in de wijk en bij handhavingsprioriteiten van de politie', licht Bonte toe. 'Daarnaast komt er een budget van minimaal 8 miljoen euro voor initiatieven van bewoners zelf.'

In de komende maanden brengt de gemeente succesvolle participatievoorbeelden uit de huidige deelgemeenten in kaart, zodat die als voorbeeld kunnen dienen voor de werkwijze van de gebiedscommissies. Ook gaat de gemeente met bewoners en maatschappelijke organisaties in gesprek over de invulling van het participatiehandvest. In november stelt de gemeenteraad het handvest definitief vast. Op 19 maart 2014 worden de nieuwe gebiedscommissies gekozen.