Een meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad staat achter het voorstel van GroenLinks'er Arno Bonte om van Rotterdam een centrum van de Zeppelinluchtvaart te maken. PvdA-raadslid Matthijs van Muijen en SP-raadslid Leo de Kleijn hebben zich achter het plan geschaard, waarmee het op een raadsmeerderheid kan rekenen.

Bonte is blij met de steun voor zijn voorstel. 'Het vestigen van een Zeppelinindustrie is een grote kans voor de Rotterdamse economie en het klimaatbeleid. De milieuvriendelijke luchtschepen kunnen een forse bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.' In het GroenLinks-voorstel wordt Rotterdam Airport de thuishaven van de Zeppelins. Bonte wil ook de regionale luchthavens Eindhoven, Twente en Maastricht bij zijn plan betrekken. Hij streeft binnen tien jaar naar een landelijk dekkend luchtschepennetwerk. 'Een Zeppelin kan in principe overal aanmeren waar een Zeppelinpaal staat. Ook midden in de stad.'

De Zeppelin is volgens Bonte het vervoermiddel van de toekomst. 'Ze zijn schoon, stil en veilig.' Het vliegen met een Zeppelin kost minder energie omdat het luchtschip in de lucht wordt gehouden door met helium gevulde compartimenten. Alleen voor de voortstuwing en bijsturing zijn motoren nodig. Een Zeppelin gebruikt vier keer minder brandstof dan een vliegtuig en vliegt in een lagere luchtlaag, waarin de effecten van de uitstoot minder schadelijk zijn voor het klimaat. 'Per saldo is een Zeppelin tien keer milieuvriendelijker dan een vliegtuig en zelfs een fractie schoner dan een hogesnelheidstrein.'

De mogelijkheden om de Zeppelin economisch rendabel te maken zijn op dit moment volgens Bonte groter dan ooit. 'Door de hoge brandstofprijzen, milieuheffingen en strenge geluidsnormen is de Zeppelin ook commercieel een interessant alternatief voor het vliegtuig geworden. We geven als overheid het eerste zetje, maar ik ben er van overtuigd dat de Zeppelin daarna een grote vlucht zal nemen.'