GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali finishte vanmorgen om half negen in Den Haag. Hij liep mee in een nachtelijke sponsortocht van veertig kilometer vanuit Rotterdam en haalde daarmee ruim duizend euro op voor het mijnenvrij maken van Zuid-Soedan.

Ruim 600 deelnemers liepen door weer en wind de barre tocht. Naast het Rotterdamse GroenLinks-raadslid waren onder hen ook voormalig partijleider Femke Halsema, Eerste Kamerlid Margreet de Boer en oud-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg. Ook de Rotterdamse fractiemedewerker Ivo Rodermans liep mee.

De sponsortocht is dit jaar voor de vierde keer gelopen. Bijna veertig leden van GroenLinks haalden opgeteld bijna 25.000 euro op voor Stichting Vluchteling. Met de opbrengst worden mijnen geruimd in Zuid-Soedan, zodat vluchtelingen na de jarenlange oorlog tussen het noorden en het zuiden nu veilig kunnen terugkeren naar huis.

Om precies 00:00 uur vannacht gaven Youp van 't Hek en burgemeester Aboutaleb het startschot op de Erasmusbrug. Nourdin el Ouali bereikte, ondanks lichte blessures, vanmorgen vroeg de eindstreep in Den Haag. ‘Ik ben kapot’, zei hij bij de finish. ‘Maar volgend jaar doe ik zeker weer mee. Dit is een geweldige manier om echt iets te kunnen betekenen.’