Burgemeester Aboutaleb heeft vandaag tijdens de gemeenteraad stilgestaan bij het overlijden van Heiltje de Vos-Krul. Zij zat in totaal 23 jaar in de raad voor de Communistische Partij Nederland, één van de voorlopers van GroenLinks.

Heiltje de Vos overleed 20 juli op 93-jarige leeftijd. Ze was gemeenteraadslid van 1951 tot 1958 en daarna nog eens van 1966 tot 1982. ‘Mevrouw De Vos was een democrate in hart en nieren’, zei Aboutaleb in de herdenkingstoespraak.. ‘Ze dwong bij iedereen groot respect af, ook bij degenen die haar politieke overtuiging bestreden. Zij was oprecht gedreven, had een groot gevoel voor rechtvaardigheid en bleef bij haar standpunten. Ze kon die ook met grote welsprekendheid verdedigen.’

Het CPN-raadslid heeft haar eerste raadsperiode desondanks als zwaar ervaren. Het was de periode waarin de koude oorlog -in haar eigen woorden- 'heeft gewerkt als een dwangbuis op alle politieke partijen, mijn partij incluis'. Bij haar terugkeer in de raad in 1966 lagen de verhoudingen heel anders. De politieke emancipatie bracht aanvaarding van de CPN met zich mee, waardoor De Vos en haar fractiegenoten op normale wijze aan het politieke proces konden deelnemen.

Heiltje de Vos was naast raadslid medeoprichter van RADAR, het Rotterdamse anti-discriminatiebureau. Ook het 4-mei comité in haar woonbuurt Vreewijk mocht op haar inzet rekenen. Aboutaleb: 'Door haar warme persoonlijkheid, haar humor en haar begrip voor andere standpunten - mits met authenticiteit uitgedragen - maakte zij veel vrienden. Ze was een volksvertegenwoordigster in de ware zin des woords, die samen met de mensen om wie het ging trachtte problemen op te lossen.’