De fracties van PvdA en GroenLinks in de Rotterdamse gemeenteraad willen dat het college van B&W voorkomt dat er een 45 meter hoge C2000-mast in de nabijheid van woningen en scholen aan de Essenburgsingel wordt gebouwd. De partijen willen dat de mast voor het nieuwe communicatiesysteem van hulpdiensten 300 meter verderop in de spoorwegdriehoek wordt geplaatst.

In tegenstelling tot eerdere berichten blijken er voor het plaatsen van een C2000-mast in de sporendriehoek geen technische belemmeringen te bestaan. Tot die conclusie komen de raadsleden Marco Heijmen (PvdA) en Arno Bonte (GroenLinks) na de bestudering van meetgegevens bij het korps landelijke politiediensten in Driebergen.

Eerder kregen PvdA en GroenLinks voor elkaar dat de bouw van de mast aan de Essenburgsingel tijdelijk werd stilgelegd in afwachting van nader technisch onderzoek naar alternatieven. De raadsleden hebben samen met de bewoners van de Essenburgsingel en een deskundige in Driebergen de technische mogelijkheden bestudeerd. De voorkeursvariant van bewoners en politici is de locatie in de sporendriehoek, omdat de afstand tot woningen en scholen daar een stuk groter is. Als er voor die variant wordt gekozen, moet er in de buurt van het Hofplein een steunzender op het dak van een gebouw worden geplaatst om de dekking van het C2000-systeem in het centrum van Rotterdam op peil te houden.

De keus voor het verkiezen van de alternatieve locatie in de sporendriehoek, inclusief de steunzender bij het Hofplein, zal duurder uitvallen dan het afronden van de plaatsingswerkzaamheden van de mast aan de Essenburgsingel. Heijmen en Bonte vinden het te verdedigen dat die extra kosten worden gemaakt, om overlast en waardeverlies van stadsgezicht en woningen rond de Essenburgsingel te voorkomen. De raadsleden hopen dat het college de rekening geheel of gedeeltelijk neer kan leggen bij de opdrachtgever voor het C2000-systeem, het ministerie van Binnenlandse Zaken. Mocht dat niet lukken, dan zullen de raadsleden voorstellen dat de gemeente Rotterdam de extra kosten betaalt.