De persoonsgegevens van Rotterdamse belastingbetalers zijn niet in veilige handen. Gemeentebelastingen heeft in de afgelopen maanden aan een extern bedrijf de opdracht gegeven om computergestuurd belastingbetalers te bellen om hen te herinneren aan de rekening.

Het gaat nogal eens mis met het automatische bellen. Sommige inwoners kregen bijvoorbeeld persoonlijke informatie te horen over een persoon die zij kennen. GroenLinks wil dat Gemeentebelastingen daarom stopt met de automatische telefoontjes. ‘Een mevrouw kreeg de naam en het burgerservicenummer te horen van een wanbetaler die zij helemaal niet kent’, zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte. ‘Op deze manier ligt er informatie op straat die tussen Gemeentebelastingen en de belastingbetaler behoort te blijven.’

Gemeentebelastingen levert de gegevens van belastingbetalers aan het belbedrijf aan, die de informatie combineert met telefoonnummers uit openbare bronnen. Zo kan het gebeuren dat mensen een telefoontje krijgen dat niet voor hen bestemd is. Gemeentebelastingen belde in maart op proef naar 8600 mensen. Nadat de proef was afgerond heeft de computer toch opnieuw naar belastingbetalers gebeld, blijkt uit klachten die bij GroenLinks zijn binnengekomen.

Gemeentebelastingen zegt dat het aantal klachten echter beperkt is. GroenLinks wil nu eerst inzage in de evaluatie van de proef uit maart, voordat iemand nog eens door een computer wordt opgebeld. 'Zolang de privacy niet gewaarborgd is, kunnen we deze methode beter stoppen', vindt Bonte.