Rotterdam heeft de e-Participatieprijs ontvangen voor de website Rotterdam Idee. Wethouder Rik Grashof (GroenLinks) ontving de prijs vandaag van staatsecretaris Ank Bijlev{mosimage}eld van Binnenlandse Zaken. De eParticipatieprijs is bedoeld voor overheden en organisaties die nieuwe communicatiemiddelen gebruiken om inwoners te betrekken bij beleid of bij het verbeteren van de sociale samenhang in Nederland.

Rotterdam Idee is bedacht door voormalig GroenLinks-wethouder Orhan Kaya. Op de gelijknamige website kunnen Rotterdammers vernieuwende ideeën posten voor een socialere stad. Het gaat om ideeën die bijdragen aan meer binding tussen Rotterdammers, aan verbetering van taal en onderwijs, zorg voor elkaar, betere opleiding, kansen op werk en bestrijding van armoede. Initiatiefnemers kunnen een bedrag tussen de vijfhonderd en vijfduizend euro krijgen om hun idee uit te voeren. Inmiddels hebben meer dan duizend mensen een idee gepost.

Fractievoorzitter Anneke Verwijs is opgetogen over de participatieprijs. ,,Het is een geweldige opsteker dat ons initiatief tot beste idee van Nederland is uitgeroepen, zeker als je bedenkt hoeveel kritiek onze wethouder destijds op dit project heeft gekregen. Andere partijen in de gemeenteraad dachten dat inwoners misbruik zouden gaan maken van de kleine subsidies, maar daarvan is uiteindelijk niets gebleken.”

Fractievoorzitter Verwijs benadrukt dat GroenLinks wel vertrouwen heeft in de inwoners. ,,Het is belangrijk om ideeën en wensen van Rotterdammers oprecht serieus te nemen. GroenLinks vindt daarnaast dat je creatief moet omgaan met problemen in de stad en niet altijd moet kiezen voor de meest voor de hand liggende oplossing. Met de website Rotterdam Idee kunnen we de denkkracht van inwoners gebruiken en ervoor zorgen dat hun ideeën de stad verder versterken. Wij vinden dat inwoners met elkaar de stad maken. Voor die visie is nu erkenning gekomen en dat is heel prettig.”