Het Rotterdamse centrum hangt sinds dit weekeinde vol met posters over seks. De campagne is van de GroenLinks-jongerenorganisatie Dwars en roept jongeren op om vaker met elkaar over seks te praten.

Door te praten over seks hoopt de politieke jongerenorganisatie dat pubers minder vaak negatieve ervaringen opdoen. ‘Seks hoort leuk en geweldig te zijn’, zegt de Rotterdamse Dwars-voorzitter Emile Cammeraat. ‘Maar in werkelijkheid heeft een kwart van de jongens spijt van de eerste keer en vindt een kwart van de meisjes de eerste keer ronduit vervelend. Dat kun je voorkomen door goed te communiceren.’

Volgens Cammeraat beginnen jongeren soms tegen heug en meug met seks, omdat ze denken dat iedereen het al heeft gedaan, terwijl dat niet klopt. ‘Het gemiddelde is 16,6 jaar. Maar wat veel schokkender is; twaalf procent van de vrouwen is één keer of vaker verkracht in haar leven. En 7 op de 10 lesbische, biseksuele, homo- of transjongeren krijgen regelmatig te maken met fysiek of verbaal geweld vanwege hun geaardheid. Een belangrijke manier om deze statistieken ten goede te keren, is door meer te praten over seks.’

Dwars heeft drie verschillende posters met dezelfde boodschap: 'Seks is leuk. Zullen we erover praten?' Volgens Cammeraat staat voorop dat mensen samen plezier beleven en zich comfortabel voelen. We moeten één van de laatste taboes op seks doorbreken, door écht open en vrijelijk over seks te praten, ook op scholen. Dat maakt het leven leuk en voorkomt een hoop ellende.’