Wethouder Rik Grashoff is donderdag door de VVD bevraagd over de commotie die is ontstaan over Tariq Ramadan. Dit naar aanleiding van een publicatie in de Gaykrant waarin vermeende controversiële uitspraken die Ramadan in het verleden heeft gedaan worden geciteerd.

Filosoof/islamoloog Ramadan is door voormalig wethouder Kaya naar Rotterdam gehaald omdat hij bij uitstek in staat is bruggen te bouwen tussen verschillende culturen. Ook vormt hij een inspiratie voor veel jonge Rotterdamse (moslim)jongeren. Ramadan is verbonden aan de universiteit, maar in dienst van de gemeente.

De mogelijk controversiële uitspraken zijn nooit goed bewezen en door Ramadan zelf altijd stellig ontkend. In ieder geval zijn de uitspraken niet gedaan binnen zijn dienstverband met de gemeente Rotterdam. Toch vormden de hernieuwde speculaties voor met name VVD, Leefbaar Rotterdam en SP aanleiding om wethouder Rik Grashoff aan te sporen per direct de banden met Ramadan te verbreken.

Rik heeft naar aanleiding van de commotie een zorgvuldig onderzoek gestart naar de uitspraken. De uitkomsten daarvan worden voor 9 april verwacht. Rik wil bovendien Ramadan de gelegenheid geven publiekelijk te reageren op de uitkomsten van het onderzoek. Op dit moment is het wat Rik betreft niet aan de orde om maatregelen te nemen dan wel Ramadan te beschadigen met onbewezen stellingnames over zijn mogelijke uitspraken. Hij liet nadrukkelijk weten moeite te hebben met de snelle en harde conclusies van de VVD: "Het feit dat u twijfel heeft over een persoon betekent niet dat die persoon twijfelachtig is."