De GroenLinks-fracties uit de vier grote steden roepen alle Eerste Kamerleden op om zich te verzetten tegen het opslaan van vingerafdrukken van vreemdelingen. Het onlangs door de Tweede Kamer aangenomen voorstel leidt volgens GroenLinks onherroepelijk tot ongelijke behandeling en stigmatisering.

Het plan voor een database met vingerafdrukken en pasfoto’s van alle niet-Nederlanders is goedgekeurd door de Tweede Kamer en ligt nu bij de Eerste Kamer. De GroenLinks-fracties in de grote steden vinden dat de aanpassing van de Vreemdelingenwet daar alsnog in de prullenbak moet. 'Met deze maatregel worden alle vreemdelingen bij voorbaat als verdachten beschouwd en ontstaat rechtsongelijkheid. We roepen alle leden van de Eerste Kamer daarom op om tegen deze stigmatiserende maatregel te stemmen', aldus de fracties.

Iedereen die geen Nederlands paspoort heeft of geen burger is van één van de EU-landen of van IJsland, Noorwegen of Zwitserland wordt gezien als vreemdeling. De al in ons land aanwezige vreemdelingen zullen ook hun vingerafdrukken en pasfoto moeten afstaan. De gegevens blijven tien jaar bewaard, ook als een vreemdeling is genaturaliseerd of weer is vertrokken uit Nederland. Minister Opstelten wil dat het Openbaar Ministerie de database straks kan raadplegen als een strafrechtelijk onderzoek vastloopt.

'Het is absoluut ontoelaatbaar om een database met unieke identiteitsgegevens aan te leggen van alle niet-Nederlanders', aldus de GroenLinks-woordvoerders uit Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. 'Er wordt een belachelijk criterium gebruikt, wat ertoe leidt dat we in Nederland straks twee categorieën mensen krijgen waarvoor verschillende regels gelden. In de praktijk kan deze wetswijziging zelfs leiden tot een jacht op mensen met een niet-Nederlands uiterlijk. Dat is onacceptabel.'