De Rotterdamse GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil opheldering van VVD-wethouder Jeannette Baljeu (Verkeer) over het plan van de RET om samen met Qbuzz een commercieel busbedrijf op te richten. Bonte wil dat de gemeenteraad zich eerst over het plan uitspreekt.

Bonte vreest dat de stap van de RET leidt tot een verslechtering van het busvervoer in Rotterdam. 'Met een commercieel busbedrijf is het risico groot dat het publieke belang van goed openbaar vervoer ondergeschikt wordt aan commerciële belangen. Dat is slecht voor de reizigers.'

GroenLinks ziet liever dat het publieke openbaar vervoerbedrijf RET zelfstandig inschrijft op concessie voor het aanbieden van busvervoer in de periode 2012-2019. 'De RET is voor 100 procent eigendom van de gemeente en krijgt als belangrijkste opdracht mee om goed openbaar vervoer te leveren. Dat is anders bij een commercieel busbedrijf. Daar staat winst maken voorop', zegt Bonte.