Bedrijven waar vuurwerk onveilig ligt opgeslagen of die illegaal vuurwerk blijken te verkopen, moeten direct worden gesloten. Dat vindt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam. Hij heeft burgemeester Aboutaleb gevraagd om bij onveilige situaties strenger op te treden.

Bij inspectie van milieudienst DCMR bleek deze week bij 20 van de 105 gecontroleerde vuurwerkverkopers de veiligheid niet op orde. Volgens schattingen ligt in Rotterdam ongeveer anderhalf miljoen kilo vuurwerk opgeslagen. Vrijdagavond ontdekte milieudienst DCMR dat een vuurwerkhandelaar in het centrum van Rotterdam een auto geparkeerd had staan met 170 kilo illegaal vuurwerk.

Bedrijven kwamen in december nog weg met een waarschuwing of een geldboete. Bonte vindt dat niet voldoende. 'Cafe's en uitgaansgelegenheden worden wel voor minder gesloten. Bedrijven die het niet zo nauw nemen met de veiligheid, horen niet thuis in woonwijken.' Hij wil dat burgemeester Aboutaleb voortaan direct tot sluiting overgaat en dat onveilige bedrijven volgend jaar geen vergunning meer krijgen voor de verkoop van vuurwerk.