Het petrochemische opslagbedrijf Odfjell in de Botlek moet direct worden gesloten. Dat vindt de Rotterdamse GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Vrijdag 13 januari is er door milieudienst DCMR wederom een gaslek ontdekt bij een van de opslagtanks van Odfjell. Het is in korte tijd het zoveelste incident met ontsnapping van gevaarlijke stoffen bij het bedrijf.

Voor Bonte is de maat nu vol. 'Odfjell toon keer op keer aan onzorgvuldig om te gaan met de veiligheid en gezondheid van medewerkers en omwonenden. Dit zijn geen incidenten meer, maar is een structureel probleem. Sluiting van het bedrijf is de enig passende sanctie'. In 2011 lekten tanks van Odfjell al grote hoeveelheden giftige stoffen, waaronder het kankerverwekkende benzeen.

De DCMR hield vorige week een steekproefcontrole vanwege de eerdere incidenten. Tijdens de inspectie met een speciale camera werd een lekkage van een gascondensaat met tien procent benzeen ontdekt. Op donderdag 26 januari houdt de Rotterdamse gemeenteraad op initiatief van GroenLinks een debat over de lekkages bij Odfjell.