GroenLinks wil dat stadswachten de bevoegdheid tot bekeuren wordt ontnomen. De Rotterdamse stadswachten hebben zich als een soort gemeentepolitie ontwikkeld, maar zijn onvoldoende in staat die taak waar te maken. Dat vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte.

De Rekenkamer Rotterdam constateerde vandaag in een rapport over Stadstoezicht dat het de meeste stadswachten ontbreekt aan voldoende communicatieve vaardigheden en dat er bij het uitschrijven van bekeuringen in veel gevallen sprake is van willekeur. De conclusies van de Rekenkamer bevestigen het beeld dat de GroenLinks-fractie in Rotterdam heeft op basis van tientallen klachten over het optreden van Stadstoezicht

‘Sommige stadswachten schrijven om het minste of geringste bonnen uit, op het kinderachtige af, zonder de overtreding in zijn context te zien’, zegt Arno Bonte. ‘Andere stadswachten laten zich juist te snel intimideren door overtreders, door na een grote mond het bonnenboekje weer snel terug in de binnenzak te stoppen. Dat leidt tot rechtsongelijkheid en ondermijnt het gezag van wetshandhavers.’

GroenLinks bepleitte al eerder betere scholing van stadswachten in communicatieve vaardigheden. Dat is ook één van de belangrijkste aanbevelingen van de Rekenkamer. In de klachten die GroenLinks binnenkreeg wordt stadswachten 'gebrek aan empathie' en 'botheid' verweten. ‘De stadswachten zijn ooit in het leven geroepen om op te treden tegen kleine ergernissen’, legt Bonte uit. ‘Nu worden stadswachten echter zelf vaak als bron van ergernis gezien. Als het aan GroenLinks ligt worden stadswachten echte gastheren en -vrouwen van de gemeente. ‘Stadswachten kunnen een prima rol vervullen als de ogen en oren van de gemeente. Ze kunnen overlast of problemen snel doorgeven’, denk Bonte. ‘We moeten stadswachten alleen niet meer belasten met het uitdelen van bekeuringen. Dat is een politietaak en daar hebben we de politie voor.’