Afgelopen week stond de Rotterdamse politiek in het teken van de CDA-fractie, dat in een persbericht het vertrouwen in CDA-wethouder Leonard Geluk had opgezegd. Een commissie van wijzen gaat nu proberen om beide kampen nader tot elkaar te brengen.

De CDA-fractie heeft het vertrouwen in Geluk opgezegd, omdat hij in een aantal gevoelige dossiers niet de fractielijn zou volgen. Hij zou slecht communiceren en zijn eigen koers varen. Nadat Geluk erkende dat de communicatie beter had gekund, heeft fractievoorzitter Karen Duys donderdag het vertrouwen in Geluk uitgesproken.

GroenLinks is blij dat de kou uit de lucht is. Fractievoorzitter Anneke Verwijs zegt dat de coalitie niet in gevaar is geweest. ,,Het is een partijpolitiek conflict waarin wij ons niet openlijk hebben willen mengen. Ik ben wel heel blij dat er een commissie van wijze mensen gaat bemiddelen en ik hoop dat de relatie tussen fractie en wethouder snel zal normaliseren. Dat neemt niet weg dat wij op inhoudelijke gronden soms ook moeite hebben met het beleid van Geluk en daarop zullen wij hem dan ook kritisch blijven volgen.”