Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) gaat onderzoeken of Rotterdam regels overtreedt bij het etnisch registeren van jongeren. Dat heeft Jacob Kohnstam, directeur van het CBP, laten weten aan de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb.

De raadsfractie van GroenLinks had aangedrongen op stopzetting van de registraties, omdat etnisch registreren wettelijk niet is toegestaan. Het CBP kan wel een uitzondering maken. Zo was het vanaf december 2006 twee jaar lang mogelijk om Antillianen te registreren. Nu is dat niet meer toegestaan.

Ook de Raad van State heeft uitgesproken dat etnische registratie in strijd is met de grondwet en dat daarop in principe geen uitzondering mogelijk is, omdat het geen doel dient. 'Etniciteit kan slechts een statistische aanwijzing zijn dat een jongere een verhoogde kans loopt op bepaalde problemen', zo schrijft de Raad, 'maar als de overheid in actie wil komen bij bepaalde jongeren zullen de specifieke problemen van die jongere nauwkeurig moeten worden bekeken door de betrokken hulpverleners.'

Rotterdam is inmiddels gestopt met het apart registeren van Antillianen, maar de gemeente registreert wel jongeren van allerlei etniciteiten. Volgens de gemeente is dat nodig om problemen van jongeren adequaat aan te kunnen pakken. Fractievoorzitter Anneke Verwijs van GroenLinks is het daarmee niet eens. ,,Ook in geval van hulpverlening is een individuele aanpak nodig en heeft het centraal registeren van de etniciteit geen meerwaarde. Het leidt hooguit tot stigmatisering, doordat jongeren vroeg of laat op hun etniciteit kunnen worden beoordeeld in plaats van op hun eigen daden of succes."

GroenLinks is blij met het onderzoek van het CBP. ,,Daarna is duidelijk wat er nu precies wel en niet mag en kunnen we zonder emotie het debat voeren met elkaar", aldus Verwijs. Het college wacht de uitkomsten van het aangekondigde onderzoek af en doet vooralsnog geen nadere uitspraken. Het is nog niet duidelijk wanneer het onderzoek zal zijn afgerond.