Onlangs is daarom de eerste omgevingsvisie van Rotterdam vastgesteld: Veranderstad; werken aan een wereldstad.

Zo ziet onze stad eruit in de toekomst

In de Omgevingsvisie worden alle onderdelen die een stad maken, in samenhang met elkaar beschreven. Denk aan energie, groen, water, dieren en planten, wonen, economie, verkeer, milieu, gezondheid, luchtkwaliteit, bodem, veiligheid, cultuurhistorie, klimaatadaptatie, en ruimte voor sociale voorzieningen.

Wat wij als GroenLinks van essentieel belang vinden is dat de omgevingsvisie een visie van de stad is. Een visie van initiatiefnemers, van bewoners, een visie die ruimte maakt voor initiatieven. Een manier van samen werken aan de stad, die initiatieven meer in de stad legt, die ruimte maakt voor het zelforganiseren van participatie rondom initiatieven.

Verdere ontwikkeling van de stad betekent de mogelijkheid om de ambities waar te maken die we hebben voor de bouw van betaalbare woningen, een inclusieve economie, verduurzaming van de stad, een groene openbare ruimte die uitnodigt tot wandelen en fietsen, minder kansenongelijkheid en meer zeggenschap over de eigen leefomgeving. Een verhaal van en met de stad vraagt blijvende aandacht voor samenwerken en participatie. Nog niet alles staat in de omgevingsvisie, er zijn essentiële keuzes die nog gemaakt moeten worden. De verdeling van ruimte vraagt  om politieke keuzes waarover het gesprek met de stad wat GroenLinks betreft blijvend gevoerd moet worden.

In de nieuwe Omgevingsvisie staan vijf principes centraal. Ze bieden een kompas waarmee de gemeente de koers van beleid gaat bepalen. Hieronder lichten we ze kort toe:

1. Compacte stad: een stad die compact en aantrekkelijk is aan de rivier. Met sterk openbaar vervoer en volop ruimte voor buitenleven. Een stad waar voorzieningen om de hoek zijn.
  2. Circulaire stad: Rotterdam toont leiderschap in de transitie naar duurzame energie en een circulaire klimaatneutrale maatschappij. Wijken worden aardgasvrij, mobiliteit in stappen uitstootvrij en de stedelijke en haveneconomie maken een overgang naar duurzaam en circulair. Rotterdam biedt daarin volop ruimte voor experimenten en eigen initiatieven van bewoners en ondernemers.
  3. Inclusieve stad: Rotterdam is een stad waar niemand in de meerderheid is. Eén stad op twee oevers die voor iedereen toegankelijk is, een sociaal veerkrachtige stad waarin mensen uit alle lagen van de bevolking en van alle leeftijden, religies en levensovertuigingen meedoen en elkaar ontmoeten.
  4. Gezonde stad: Rotterdam maakt gezond leven voor alle inwoners in de stad mogelijk. Dit doen we door gezondheidsbevordering - stimuleren van gezond gedrag - en gezondheidsbescherming - bescherming tegen negatieve externe effecten, zoals slechte luchtkwaliteit en geluidsbelasting.
  5. Productieve stad: Rotterdam biedt ruimte aan de nieuwe economie. We bouwen aan de havenstad van de toekomst met een concurrerende en innovatieve economie die inspeelt op digitalisering, energietransitie en circulariteit.

GroenLinks diende verschillende voorstellen in om de Omgevingsvisie aan te scherpen. Zo had raadslid Astrid Kockelkoren voorstellen over klimaatverandering, biodiversiteit, wonen en samen stad maken: Sturen op een gezonde leefomgeving, woningverbetering, en samen stad maken en digitalisering. Raadslid Jimmy Smet over Kunst en cultuur helpen de stad en raadslid Jeroen Postma over Duurzaam transport in plaats van luchtvaart en vervoersarmoede.

Wil je meer weten?

Bekijk dan de complete Omgevingsvisie Veranderstad; werken aan een wereldstad.