De OV-chipkaart functioneert nog steeds niet goed, blijkt uit onderzoek van GroenLinks Rotterdam. Regelmatig worden bij reizigers verkeerde bedragen afgeschreven. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil dat de RET snel maatregelen neemt om de mankementen op te lossen.

De introductie van de OV-chipkaart ging een paar jaar geleden gepaard met veel problemen. Nadere analyse van transactieoverzichten van klagende reizigers brengt nu aan het licht dat de kaart nog steeds hapert. ‘Zeker in de tram gaat het vaak mis’, zegt Bonte. ‘De apparatuur registreert bijvoorbeeld niet altijd de juiste in- en uitstaphalte, waardoor reizigers vaak teveel betalen.’

Naast de vele problemen met fouten tijdens het in- en uitchecken kloppen volgens Bonte ook de tarieven in veel gevallen niet. ‘We hebben ontdekt dat de RET op sommige trajecten de ritprijs in januari meer heeft verhoogd dan zou mogen. Het gebeurt ook dat de kilometerprijs bij een overstap afwijkt van de kilometerprijs die reizigers betalen die niet overstappen. Dat is vreemd, want de afstand is gelijk.’

De problemen doen zich niet alleen voor bij de RET, maar ook bij de NS. Zo kost een ritje van Schiedam Centrum naar Rijswijk bijvoorbeeld 1,50 euro en vice versa van Rijswijk naar Schiedam Centrum 1,90 euro. Bonte: ‘Het wordt hoog tijd dat de vervoersbedrijven hun zaken op orde brengen. De reizigers is nu de dupe van de ov-chipkaartellende. Terwijl juist beloofd was dat met de kaart alles makkelijker en beter zou worden’