Wat is je drijfveer om wijkraadslid in Crooswijk te zijn?

In Crooswijk is veel ongelijkheid. Nieuw-Crooswijk bestaat uit grote koopwoningen die inmiddels voor een ton of 8 verkocht worden terwijl Oud-Crooswijk en Rubroek vooral bestaan uit (vaak slecht onderhouden) sociale huurwoningen. Ik zit voornamelijk voor de laatste groep in de wijkraad. Het is mijn overtuiging dat deze mensen wel wat hulp kunnen gebruiken met hun weg naar de stadswinkel of de Coolsingel te vinden. Vaak hebben ze behoefte aan en recht op bepaalde steun vanuit de gemeente zonder dat ze dit weten, laat staan dat ze in komen spreken bij bewonersavonden over thema’s die ook voor hen enorm belangrijk zijn. Ik wil deze Crooswijkers graag helpen, betrokken maken en anders hun belangen zo goed mogelijk vertolken richting de gemeente.

Hoe ziet jouw werk er als een wijkraadslid er momenteel uit?

Op het moment zijn we, net als alle andere wijkraden, druk bezig met het vormgeven van ‘het Wijkakkoord’. Hierin ga ik samen met mijn collega wijkraadsleden en bewoners opnemen wat we belangrijk vinden voor Crooswijk en wat wij vinden waar de gemeente de komende periode zich hard voor moet gaan inzetten. Uiteindelijk gaan we met dit akkoord naar het college om afspraken te maken om vervolgens over te gaan op het belangrijkste, de uitvoering.

Als wijkraadslid ben je een verbinder tussen de bewoners en de gemeente, hoe doe jij dat?

Vooral door zo goed mogelijk te luisteren naar de bewoners en soms iets minder naar de gemeente. In mijn ervaring hebben de ambtenaren snel hun antwoord klaar op vragen van bewoners. Hierdoor ontstaat er zelden een echte dialoog. Ik wil ervoor waken dat de bewoners écht hun verhaal kunnen doen door naast ze te gaan staan en geen genoeg te nemen met een ‘we gaan ernaar kijken’.

Welke zaken/issues spelen er momenteel Crooswijk?

Crooswijk is een wijk met grote inkomensverschillen. Deze gaan de komende decennia waarschijnlijk alleen maar groeien, mede door de bouw van een nieuwe woonwijk met miljoenenvilla’s. Dit komt de sociale cohesie over het algemeen niet ten goede, hier ligt een uitdaging voor ons om te proberen mensen samen te brengen en ervoor te zorgen dat iedereen een stem heeft over wat er met de wijk moet gebeuren.

Wat verwachten jullie van het komende politieke jaar?

Ik ben niet enorm optimistisch over deze coalitie (surprise!) dus ik vind het lastig om in verwachtingen te spreken. Maar ik hoop dat we een ambitieus wijkakkoord kunnen opstellen en dat we vervolgens niet meteen door het college teruggefloten worden. De wijkraden zijn er niet voor niets, de wijk is aan toch aan zet? Bewijs het maar! Ik hoop dat het college bereid is om serieus te kijken naar de inhoud van het wijkakkoord en het niet alleen maar gaat toetsen aan het coalitieakkoord.

Wat wil je komende 4 jaar bereiken?

Als we als wijkraad mensen hebben kunnen bereiken die zonder ons de weg naar de gemeente(politiek) niet hadden gevonden ben ik enorm tevreden. Ik hoop een mooi initiatief te starten waar mensen die moeite hebben met het aanvragen van bepaalde toeslagen of het meebeslissen over bewonersinitiatieven goed geholpen kunnen worden.

Is er nog iets anders dat je kwijt wil?

Ik vind het enorm fijn dat we vanuit GroenLinks een netwerk hebben van wijkraadsleden verdeeld over heel Rotterdam. Af en toe de koppen bij elkaar steken en elkaar helpen met problemen waar we tegen aanlopen is enorm waardevol en ik hoop dat we dit de komende jaren blijven doen en dat we elkaar blijven opzoeken voor tips en steun. Hierin moet ook nog even Harm de Oude benoemd worden die zich als ervaringsdeskundige over ons heeft ontfermd en ons vaak steunt met zijn verworven wijsheden.

Woon je in Crooswijk en heb je na het lezen van dit interview vragen en/of suggesties? Heb je hulp nodig of wil je hulp aanbieden? Neem dan contact op met Martijn via m.heikoop@groenlinksrotterdam.nl.