Harm de Oude wordt op 16 februari de nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks in de deelraad van IJsselmonde. Hij vervangt daar Jos van Eijk, die door ziekte van het GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali tijdelijk tot raadslid is benoemd in de Rotterdamse gemeenteraad.

Harm de Oude is gepokt en gemazeld in de deelgemeentelijke politiek. Hij draait al jaren mee in de steunfractie en is burgercommissielid in twee van de drie deelraadscommissies. Bij de deelraadsverkiezingen stond hij op de tweede plek op de kandidatenlijst van GroenLinks en greep hij net naast een zetel. Tijdens de deelraadsvergadering op 16 februari wordt hij alsnog officieel geïnstalleerd.

De selectiecommissie van GroenLinks was voorafgaande aan de verkiezingen in 2010 zeer positief over de kwaliteiten van De Oude. 'Door zijn werkervaring als opbouwwerker weet Harm als geen ander wat er speelt in IJsselmonde', staat in het advies. 'Hij is erg praktisch in zijn manier van opereren, nuchter en bedachtzaam.'

Nu Harm de Oude voor tenminste vier maanden volwaardig deelraadslid is, vertegenwoordigt hij GroenLinks niet alleen in de commissies, maar ook in de deelraadsvergaderingen. Hij is daarvoor erg gemotiveerd. 'In deze zware tijden met forse bezuinigingen en een rechtse coalitie in IJsselmonde, is het belangrijker dan ooit om het sociale beleid te verdedigen en om scherpe keuzen af te dwingen voor alles dat kwetsbaar is.'

Foto: Harm de Oude (met ooglapje vanwege medische redenen).