Burgers die een klacht willen indienen over politieoptreden, moeten dat direct kunnen doen bij een onafhankelijke klachtencommissie. Dat vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Nu moeten inwoners naar het politiebureau en buigt de direct leidinggevende van de agent zich over de klacht.

Volgens GroenLinks komt het te vaak voor dat mensen met een klacht over de politie nergens terecht kunnen. De populaire rapper Appa maakte eind september mee dat hij geen klacht kon indienen op het politiebureau, nadat hij door agenten zonder aanleiding werd aangehouden, bij de keel gegrepen en werd uitgescholden. De rapper deed op twee politiebureaus een poging, maar kon zijn verhaal pas kwijt na tussenkomst van een journalist.

GroenLinks wil garanderen dat inwoners in alle gevallen een klacht kunnen indienen. ‘Het is slecht voor het vertrouwen in de rechtstaat als burgers op het bureau worden afgescheept als ze iets hebben meegemaakt met de politie’, vindt Bonte. ‘Daarom moet er een eerstelijns onafhankelijk klachtenmeldpunt komen, waar mensen terecht kunnen zonder tussenkomst van de direct leidinggevende van de agent. Nu moet een klager eerst die hele procedure door op het bureau en soms moet de klager zelfs eerst met de betrokken agent om tafel, voordat hij of zij het hogerop mag zoeken bij een neutralere klachtencommissie. Als dat uiteindelijk lukt, velt de korpsbeheerder alsnog het allerlaatste oordeel. Dat is niet logisch. Het is een recept om misstanden onder de pet te houden.’

GroenLinks wil ook dat agenten gedwongen worden om hun stamnummer te geven of zichtbaar te dragen. Dat maakt het indienen van een klacht makkelijker. Appa kreeg het personeelsnummer van de agenten niet. Bonte: ‘Dan sta je negen van de tien keer met lege handen als je een klacht wilt indienen. De agent in kwestie ontkende nota bene ter plekke al dat hij Appa bij de keel had gegrepen. Hij zei ‘dat de jas van Appa niet goed zat’. Daarvan zijn bandopnamen. Op de vraag waarom hij was aangehouden, kreeg Appa te horen dat hij ‘een hond is, en dat honden als honden behandeld moeten worden’.’

>> Dossier Veiligheid >>