GroenLinks Rotterdam houdt een lijsttrekkersreferendum als twee of meer geschikte personen zich aanmelden voor de eerste plek op de lijst. Dat heeft de ledenraadvergadering gisteren besloten.

Raadslid Arno Bonte wil binnenkort bekendmaken of hij lijsttrekker wil worden. Wethouder Rik Grashoff heeft nog in beraad of hij vanuit Delft naar Rotterdam wil verhuizen voor deze functie en komt uiterlijk begin september met een openbare verklaring over zijn kandidatuur.

De kandidaatstelling sluit op 5 september. Dat geldt voor alle mensen die zich kandidaat willen stellen voor een deelraadszetel of een raadszetel. De kandidatencommissie voert daarna gesprekken met de kandidaten en geeft een advies aan de ledenvergadering. De leden hebben een profiel vastgesteld met eisen die moeten worden gesteld aan (deel-)raadsleden en aan lijstrekkers in het bijzonder. Later volgt nog een aparte procedure voor het werven van dagelijks bestuurders en wethouderskandidaten.

Als meer mensen de lijst van GroenLinks in Rotterdam willen trekken, komt er vóór 1 november een ledenreferendum. De definitieve Rotterdamse lijsten en het verkiezingsprogramma worden vastgesteld op het najaarscongres op 28 november. ,,Daarna zit de interne procedure erop en hebben we de handen volledig vrij voor de campagne”, aldus voorzitter Frans de Wuffel.