VVD-minister Schultz van Haegen weigert de snelheidheidsverhoging op de A13 bij Overschie terug te draaien. Dat schrijft zij in een brief aan GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte.

Uit metingen van GroenLinks blijkt dat de lucht in Overschie ruim anderhalf keer vuiler is dan de Europese norm. Bonte trok daarom in juli bij Schultz aan de bel. In juli was het een jaar geleden dat de maximumsnelheid op de A13 is verhoogd van 80 naar 100 km per uur.

Schultz antwoordt dat ze geen reden ziet om de maximumsnelheid te verlagen naar 80 km per uur, omdat ze pas in 2015 aan de Europese norm hoeft te voldoen. Ze schrijft er vertrouwen in te hebben dat de auto's dan schoner zijn en de norm van 40 microgram stikstofdioxide per kubieke meter dan niet meer overschreden wordt. De rekenmodellen van Rijkswaterstaat zouden haar daarin gelijk geven.

Volgens Bonte geeft Rijkswaterstaat een vertekend beeld. 'De computermodellen gaan uit van verkeerde aannames. De vervuiling wordt berekend op basis van de eigenschappen van een weg door een open weiland, waar de vervuiling snel wegwaait. Terwijl de A13 dwars door een woonwijk gaat, waar de vervuiling lang tussen de huizen blijft hangen.' Hij snapt ook niet waarom de minister tot 2015 wil wachten met maatregelen. 'Dat de luchtkwaliteitsnorm nu nog niet verplicht is, is toch geen reden om niet nu al op te komen voor de gezondheid van de bewoners van Overschie?'