Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen weigert om de handtekeningen van ruim drieduizend bewoners langs de A13 in ontvangst te nemen. De bewoners tekenden een petitie van GroenLinks tegen de snelheidsverhoging op de weg.

Volgens GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte is de weigering van de minister het 'zoveelste bewijs dat ze de gezondheid van de bewoners niet serieus neemt'. In juli vorig jaar besloot de minister de maximumsnelheid op de A13 te verhogen van 80 naar 100 kilometer per uur.

De bewoners pleiten er met steun van GroenLinks voor om de verhoging van de maximumsnelheid op de A13 terug te draaien. Uit onderzoek van milieudienst DCMR en TNO blijkt dat 500 bewoners van Overschie gemiddeld tot drie maanden korter leven door de hogere snelheid. Nog eens 7.000 bewoners leven gemiddeld tot één maand korter.

Uit metingen van GroenLinks blijkt dat de Europese luchtkwaliteitsnorm sinds de snelheidsverhoging in juli bijna twee keer wordt overschreden in de straten langs de snelweg.

Teken ook de petitie.