De Rotterdamse GroenLinks-fractie wil de investeringen voor de aanleg van de MetroRing en vijf fietssnelwegen naar voren halen. "Door al in 2009 met deze grote projecten te beginnen stimuleren we de economie en profiteren we als gemeente bovendien van de lagere bouwkosten op dit moment", zegt raadslid Arno Bonte.

De aanleg van fietssnelwegen levert vooral voor de bouw- en wegensector extra banen op. Het gaat om vijf fietssnelwegen vanuit Rotterdam: naar Schiedam en Vlaardingen, naar Hoogvliet en Spijkenisse, naar Capelle en Krimpen, naar Alexanderpolder en Nieuwekerk en naar Midden Delfland en Delft.

De investeringen voor de MetroRing helpen vooral architecten en bouwkundig tekenaars de crisis door, omdat er eerst een omvangrijk ontwerpproces plaats moet vinden. De MetroRing is een nieuwe metrolijn, die de stadswijken Charlois, Feijenoord, Overschie, Schiebroek en Hillegersberg van snel openbaar vervoer voorziet. De ringlijn wordt ongeveer 25 kilometer lang en sluit op vijf plekken aan op bestaande spoorlijnen of metrostations, waardoor een fijnmazig en snel netwerk ontstaan.