Een eigen pand voor GroenLinks in Rotterdam is een aanwinst voor de partij. Dat vindt bijna zeventig procent van de Rotterdamse leden van GroenLinks. In een eigen gebouw kunnen vergaderingen, politieke cafés, borrels en spreekuren voor bewoners worden georganiseerd. Het pand moet in of nabij het centrum komen en dient ook als opslag voor campagnemateriaal.

Uit een enquête onder de leden blijkt veel steun voor de plannen. Bijna veertig mensen hebben aangeboden één of meerdere dagdelen per maand vrijwilligerswerk te willen doen, waardoor het pand zes dagen per week open kan voor inwoners. De leden vinden het vooral goed dat GroenLinks ‘een eigen honk’ krijgt. Het pand bespaart bovendien kosten voor zaalhuur, zorgt ervoor dat GroenLinks zichtbaar is in de stad en dat de drempel lager is om even binnen te lopen met een vraag of een idee.

GroenLinks gebruikt nu nog de fractiekamer op het stadhuis voor kleinschalige vergaderingen. Ook huurt de partij een klein kantoor voor een medewerker van de deelgemeentelijke fracties en worden zaaltjes gehuurd voor ledenvergaderingen. ‘De fractiekamer en het kantoortje zijn ontoegankelijk en niet sfeervol. De drempel om binnen te lopen is te hoog’, verklaart voorzitter Frans de Wuffel de noodzaak van een eigen pand. Hij is positief over de uitslag van de leden- enquête. ‘Tweederde van de leden is enthousiast en veel mensen willen financieel of in natura bijdragen. Die betrokkenheid; dat is geweldig.’

Op de Ledenvergadering van 8 december wordt een werkgroep samengesteld om de plannen verder uit te werken en te kijken naar locaties. Daarna gaat het plan nogmaals naar de leden.