Fietsers, voetgangers en openbaar vervoer krijgen in het centrum van Rotterdam meer ruimte. Auto’s moeten aan de rand van het centrum gaan parkeren. GroenLinks is tevreden dat het college een eerste stap zet naar een autoluwer centrum.

De gemeenteraad heeft deze week het Binnenstadplan Citylounge aangenomen. Het college wil bijvoorbeeld meer groen in de stad, aantrekkelijke wandelboulevards op de kades van de Rotterdamse rivieren, een vestiging van de universiteit in het centrum, dubbelzijdige fietspaden, een betere uitstraling van de metrostations en meer woningen in het centrum.

Een voorstel van GroenLinks om de Coolsingel autovrij te maken kreeg alleen steun van de SP, de ChristenUnie en van twee raadsleden van de PvdA. ,,Een gemiste kans”, zegt raadslid Arno Bonte. ,,Uit onderzoek blijkt dat bijna zeventig procent van de inwoners graag een autovrije Coolsingel wil, met ruimte voor groen, terrassen en evenementen. Het is jammer dat de meeste partijen voorrang geven aan doorgaand verkeer dwars door het stadshart.”

Aanvankelijk wilde het college het aantal rijbanen op de Coolsingel halveren. Wethouder Hans vervat wil nu toch vasthouden aan de vier rijbanen, waarbij één baan alleen toegankelijk moet zijn voor schoon hybride en elektrische voertuigen. ,,Een mooie ambitie, al lijkt het me niet makkelijk te handhaven”, zegt Bonte.

Bekijk hier de plannen voor de binnenstad van Rotterdam.