Het milieuteam van Stadstoezicht dat zware milieuvergrijpen opspoort en aanpakt, blijft bestaan. Ook gaat Rotterdam onderzoeken of de Olympische Jeugdspelen van 2022 in Rotterdam kunnen worden georganiseerd. Deze voorstellen van GroenLinks haalden tijdens de begrotingsbehandeling van deze week een raadsmeerderheid.

In totaal diende GroenLinks alleen of samen met andere partijen dertig voorstellen in bij de begrotingsbehandeling voor 2012. Voorstellen van GroenLinks om de goedkope Rotterdamse parkeertarieven marktconform te maken en de bezuinigingen op het vergroenen van de buitenruimte en fietsvoorzieningen terug te draaien, haalden het helaas niet. Ook het voorstel om meer geld uit te trekken voor het helpen van werkzoekenden bij het vinden van een baan, kreeg onvoldoende steun.

Wel werd een voorstel van GroenLinks, PvdA en CDA aangenomen om de subsidie aan het project ‘Kamers met Kansen’ in stand te houden. Deze organisatie helpt mbo-scholieren die te maken hebben met een problematische thuissituatie aan studentenhuisvesting en probeert tegelijk schooluitval te voorkomen. Ook de subsidies voor HIV-hulpverlening en voor homojongerenorganisatie Apollo blijven bestaan dankzij voorstellen van GroenLinks.  Verder komt er mede op initiatief van GroenLinks een onderzoek naar de verkoop van gemeentelijke parkeergarages.

Een voorstel van GroenLinks en PvdA voor een onafhankelijk onderzoek naar de wijze waarop de gemeente Rotterdam maatschappelijke organisaties heeft geïnformeerd over hun subsidietoekenning, haalde eveneens een meerderheid. Sommige organisaties kregen onlangs per abuis te horen dat ze komend jaar flink moeten korten. Ook klopten de bedragen soms niet.