De gemeente stuurt in de komende maanden ambassadeurs op pad die bij directies van scholen en maatschappelijke organisaties gaan pleiten voor meer aandacht voor homoseksualiteit. Ook worden een aantal evenementen georganiseerd.

De maatregelen zijn bedacht door wethouder Rik Grashoff en de organisaties Apollo, COC Rotterdam en Rotterdam Verkeert. ,,Rotterdam wil een stad zijn waar homo’s zich veilig en thuis voelen", zegt wethouder Rik Grashoff. ,, Het is daarom van groot belang dat scholen aandacht besteden aan homoseksualiteit. Dat gebeurt nu te weinig."

De ambassadeurs worden gezocht onder Rotterdammers die bekend staan om hun betrokkenheid bij de stad en die vaak functies binnen bestuur of maatschappelijke organisaties bekleden. Aan de aanpak van homo-intolerantie kan onder andere in het schoolplan expliciet aandacht worden besteed. Verder richten de ambassadeurs zich op het bespreekbaar maken van homoseksualiteit onder allochtonen. Zij gaan daarom ook besturen van zelf- en migrantenorganisaties benaderen.

Om de zichtbaarheid van homoseksualiteit te vergroten worden verder sportdagen, een dansevenement en een symposium georganiseerd. Ook worden bestaande evenementen benut om homoseksualiteit onder de aandacht te brengen. De bestaande voorlichting op scholen aan docenten en leerlingen wordt beter op elkaar afgestemd en uitgebreid. De ambassadeurs krijgen slechts een symbolische vergoeding.