GroenLinks wil dat de gemeente Rotterdam sportverenigingen helpt om financieel gezond te blijven. Amateurverenigingen hebben zwaar te lijden onder de kredietcrisis, omdat sponsors zich terugtrekken en de inkomsten dalen.

Raadslid Arno Bonte heeft het college van B&W gevraagd om met een plan te komen om de Rotterdamse sportverenigingen 'crisisproof' te maken. 'Je zou bijvoorbeeld investeringen in sportaccommodaties naar voren kunnen halen om ze aantrekkelijker en energiezuiniger te maken. Ook zou het goed zijn om verenigingen te ondersteunen om samen te werken of om te fuseren.'

Uit onderzoek van het Mulier Instituut, wetenschappelijk centrum voor sportonderzoek, blijkt dat minstens negen procent van de sportclubs verwacht aan het eind van het jaar niet langer financieel gezond te zijn. Mocht de crisis langer dan een jaar aanhouden, dan zal dit aantal zelfs nog flink toenemen. GroenLinks wil het daar niet op aan laten komen en wil dat het college voor de zomer met een plan van aanpak voor noodlijdende sportverenigingen komt.